Wednesday 8 June 2011

Ragam manusia

Hari ini aku berdepan dengan berbagai macam ragam manusia.
ada yang marah, sedih, gembira dan ada juga yang langsung tak boleh bertolak ansur dalam segala hal.

Apa yang aku ingin kata kan disini ialah MANUSIA itu tidak sempurna "No One Is Perfct"
Hanya kesabaran serta ketaqwaan yang membuat manusia itu berfikiran waras.
ada satu peristiwa yg berlaku hari ini dimana mereka saling salah menyalahkan antara satu sama lain.
Salah siapa? Wallahu'alam. Adakah menjadi kesalahan jika kita berniat ingin menolong? Entahlah, Sedih rasenya bila mengenangkan peristiwa yg berlaku.

Ada seorang sahabat berkongsi kesedihannya dgn memberi peringatan kepada ku, namun pada hakikatnya peringatan itu adalah untuk dirinya sendiri. Katanya jika kita menghadapi masaalah atau kesedihan, tempat yang paling utama untuk kita meluahkan apa yang kita rase ialah ALLAH, jangan sesekali kita membelakangkan ALLAH dalam segala hal, tapi itu lah yang berlaku. Manusia lupa bahawa ALLAH Maha mendengar segala rintihan hambanaya.

Minta lah pada ALLAH, mengadulah pada ALLAH, Sesungguhnya ALLAH suka mendengar suara hamba2NYA merintih mengadu memohon kepadaNYA.

Ingatlah bahawa setiap kebaikkan itu datang dari Allah, dah kelemahan kita dari diri sendiri, namun pada hakikatnya semuanya datang dari ALLAH.
Firman Allah dalam surah AN-NISA' ayat 78 maksudnya :

" Di man apun kamu berada,kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu berada di menara yang paling tinggi dan kukuh. Jika mereka mendapat kebaikkan, mereka mengatakan ia datang dari ALLAH, dan jika mereka ditimpa musibah, mereka mengatakan, ini semua dari engkau(Muhammad). katakanlah: " Semuanya datang dari Allah." Maka mengapakah orang-orang (munafiq) itu hampir-hampir tidak memahami sedikit pun?"

No comments:

Post a Comment